OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Kontaktujte nás: +420 777 910 813 | info@zuliao.cz

Zuliao

Čínská reflexní masáž nohou dle dr. Wang Fuyina

Ozdravné koupele nohou

Dr. Wang Fuyin při seminářích reflexní masáže nohou zuliao tuto techniku často zmiňoval a popisoval její klinické účinky. Dále odkazoval na řadu výzkumů prováděných v Číně. Nepodceňujme jednoduchost a účinnost tzv. „babských rad“, často mohou pomoci a to bez vedlejších účinků a jsou navíc zadarmo.

Vedle složitějších postupů vyžadujících komplexní vzdělání má čínská medicína k dispozici i jednodušší doplňkové metody, kterými si člověk může sám pomoci od různých zdravotních neduhů. Jednou z metod je namáčení nohou do horké lázně ať už do samotné vody nebo vody s bylinnými odvary. O popularitě metody svědčí i to, že pronikla v Číně i do obecné mluvy v podobě rčení jako…

„kdo si nohy namáčí, toho lékař neléčí“, nebo „boháč léky vzácné zamane si, chuďas nohy řádně namáčí si“.

Ve starověkých dílech se psalo, že nohy u člověka jsou jako kořeny u stromu. Strom začíná vysychat od kořenů a stejně tak člověk začíná slábnout od nohou.

Ozdravná koupel nohou

Účinky ozdravného namáčení nohou

Podpora cirkulace krve

Působení tepla přirozeným způsobem stimuluje proudění krve, a tudíž celkově zlepšuje prokrvování, zejména periferií těla. V Číně byly prováděny pokusy, které ukázaly, že 30–40 minutové namáčení nohou ve vodě o teplotě 40–50 oC zvyšuje až desetinásobně objem cirkulace krve v těle. Tím se podporují rozličné tělesné funkce.

blood_circulation.jpg

Podpora metabolismu látek

Namáčení nohou v teplé vodě zlepšuje cirkulaci krve, přispívá tak k harmonizaci endokrinního systému a stimuluje vylučování řady hormonů, tedy vede ke zlepšení výměny látek v těle. Zároveň z pohledu čínské medicíny potřebuje tělo k správné regulaci metabolismu jangovou energii (tj. metabolické teplo).

Metabolismus.jpg

Odstraňování únavy

Namáčení nohou má pozitivní vliv na pokles hladiny kyseliny mléčné v krvi. Bylo zjištěno, že při intenzivní celodenní fyzické námaze u sportovců se zvýšil obsah kyseliny mléčné na 30 mg v litru krve. Poté, co si namáčeli 30 minut nohy ve vodě teplé 43 oC, klesl obsah kyseliny na 20 mg, čili na úroveň, kdy téměř není pociťována únava.

fatigue.jpg

Zlepšení spánku

V nohách je množství nervových zakončení a krevních vlásečnic. Nervový systém, který vede signály vyvolané kontaktem s teplou vodou do mozkové kůry (CNS), způsobí relaxaci. Namáčení nohou takto navozuje spánek a odstraňuje potíže s nespavostí. Kvalita regenerace se zvyšuje.

sleep.jpg

Posílení zdraví a odstranění zdravotních potíží

Namáčení nohou v teplé vodě lze chápat jako jednu z metod uplatnění poučky čínské medicíny „nemoc nahoře se léčí odspodu“. Zásahem na dolní části těla je možné řešit potíže, které se projevují v horní části těla, orgánech, trupu, hlavě atd. Často body na vzdálených místech učinují lépe než lokální působení.

strength2.jpg

Zklidnění psychiky a ducha

V naší populaci je častá situace, kdy v horní části těla (nad bránicí) máme přemíru aktivity a neklid (horkost) a v dolní části naopak chlad a málo aktivity = stav: Nahoře plnost (horko) a dole prázdnota (chlad). Pro zdraví je však nutné toto mít naopak. Dole teplo a nahoře uvolnění. Psychika je pak klidná a tělo silné.

meditace.jpg

Ozdravná koupel nohou

Způsob provádění

Do kbelíku si natočíme horkou vodu, buď samotnou, nebo do ní můžeme přidat sůl. Občas se do lázně přidávají i bylinné odvary, které si připravíte předem. Pro prohřátí si z domácích surovin můžete připravit odvar z jedné tyčky skořice a nakrájeného zázvoru. Odvar vaříte cca 20 minut v půl litru vody. Odvar pak nalijete do vody v kbelíku. Výsledná teplota vody se má pohybovat kolem 42–45 oC a její množství má být takové, aby sahala až nad kotníky. Dokud je lázeň příliš horká, lze si nohy nad ní napařovat. Samotné namáčení pak trvá 30–40 minut; jak voda postupně chladne, přiléváme horkou vodu, aby byla teplota konstantní. Během namáčení můžeme nohy lehce masírovat rukama, nebo je o sebe třít. Mírné opocení je prospěšné a žádoucí, ale nesmí dojít k příliš silnému pocení, protože by způsobilo unikání řádné čchi. Nejlépe je skončit namáčení, když ucítíte lehké opocení za krkem. Po ukončení namáčení nohy hned vytřeme do sucha, ručníkem třeme chodidla a prsty, a poté je musíme udržet v teple. Nejlepší je namáčet nohy večer před spaním, abychom po skončení mohli rovnou ulehnout do postele.

Upozornění

Pozor! Namáčení nohou není totéž jako dát si teplou vanu. Ve vaně máme namočené celé tělo a nevznikne rozdíl teplot různých částí těla. Namáčením nohou chceme docílit efektu, že se zahřeje intenzivně spodní část těla, a  o začne hnát tekutiny tělem nahoru, jako když stoupá teplý vzduch v místnosti nahoru a chladný dolů při vytápění, tzv. efekt termiky. Tím se obnoví a zmnohonásobí cirkulace lymfy, tekutin, energie i krve v těle. Nejde tedy jen o zahřátí, ale také o cirkulaci!